دستگاه اسپری درایر دارویی (Spray Dryer)

اسپری درایینگ روشی برای تولید پودر خشک از مایعات یا محلول ها از طریق خشک کردن به وسیله یک گاز با حرارت بالا می باشد. ویژگی شاخص این روش ایجاد ذرات با سایز مشخص بوده که اهمیت بالایی در صنایعی نظیر کاتالیست دارد. از بین روش های مختلف خشک کردن، اسپری درایر روش ترجیحی در صنایع غذایی و دارویی می باشد. یکی از مهمترین بخش های دستگاه اسپری درایر، نازل یا اتومایزر می باشدکه وظیفه تبدیل مایع به ذرات اسپری با سایز کنترل شده را دارد. به طور کلی فرآیند اسپری درایینگ شامل سه فاز اصلی؛ اتومایزینگ، تجمیع قطرات به ذرات و جمع آوری پارتیکل های تشکیل شده می باشد.

اسپری درایرها با توجه به کاربری می توانند انواع مختلفی از اتومایزرها را داشته باشند؛ اتومایزرهای روتاری: این نوع از اتومایزرها دارای یک دیسک افقی می باشند که محلول به مرکز این دیسک تزریق می گردد. نیروی گریز از مرکز ایجاد شده توسط این نازل باعث ایجاد طیف اسپری از ذرات می گردد.
نازل اتومایزر هیدرولیک: اساس علکرد این نازل، جریان محلول با فشار بالا از داخل لوله ای با قطر در حال کاهش می باشد. خروج مایع از سوراخ انتهایی لوله و همزمان کم شدن فشار آن باعث ایجاد حالت اتمیزه و تبدیل جریان مایع به ذرات دراپلت های پراکنده می گردد.
نازل اتومایزر پنوماتیک: مکانیسم عملکرد این نازل که دو جریانی نیز نامیده می شود شامل ترزیق همزمان دو فاز مایع و گاز به درون نازل می باشد. محلول هدف در داخل یا خارج از نازل تحت تاثیر هوای فشرده قرار گرفته و به صورت ابری از ذرات ریز درمی آید. اتومیزاسیون در این نوع از نازل تحت تاثیر عواملی نظیر ویژگی های محلول تزریق شده، سرعت و تراکم هوای فشرده و نسبت مایع/گاز می باشد.
بعد از فرآیند اتومیزاسیون، عملکرد اسپری درایر به سمت فاز ایجاد پارتیکل پیش می رود. این فاز شامل دو مرحله تماس دراپلت ها با هوای گرم و خشک شدن دراپلت ها می باشد. حاصل این دو مرحله حذف محلول دراپلت ها و تبدیل دراپلت ها به پارتیکل ها می باشد. استفاده از روش اسپری درایر کاربردهای زیادی در صنعت داروسازی و فرآیند تولید داروهای مختلف دارد. تولید داروهای جذب شونده از طریق تنفس، داروهای جذب شونده از بینی و همچنین داروهای ارتوپدی بخشی از کاربردهای این روش در صنعت داروسازی می باشد.

قیمت اسپری درایر دارویی

شرکت زیست فناوری پایاژن با داشتن نمایندگی از شرکتهای معتبر تولید تجهیزات داروسازی کشور هندوستان، انواع مختلفی از دستگاه های اسپری درایر را با طیف متنوعی از کیفیت جهت تامین نیاز بخش های مختلف صنایع داروسازی فراهم کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما تماس بگیرید